Document de treball n. 1
Consideracions prèvies.
Cal tenir en compte dues condicions importants que
mediatitzen l'impacte de les ideologies en la societat:
a) El desenvolupament independent de la ideologia respecte al comportament
col·lectiu de la societat. Tenim tendència a considerar que la ideologia és
causa del comportament col·lectiu i en la majoria dels casos ha estat al revés,
és a dir, de l'anàlisi o de l'intent de comprendre aquest comportament
sorgeixen les reflexions que donen base a les teories ideològiques.
b) L'acció dels partits polítics, dins del joc democràtic, respon a motivacions
pragmàtiques i d'interès de les capes socials que representen i poques vegades
ideològiques. En canvi en els seus programes i fins i tot estatuts, proclamen
la seva procedència o base ideològica, però mitjançant l'artefacte semàntic del
programa mínim i del programa màxim eviten haver de ser conseqüents amb la seva
ideologia. Si la seva ideologia, per exemple, propugna un canvi de societat
aquesta aspiració apareix el programa màxim, és a dir, sense cap compromís
d'acció per assolir aquesta aspiració. Els compromisos, si n'hi ha, apareixen
en el programa mínim.
Consideracions prèvies de situació històrica.
Les ideologies van ser importants durant el llarg
franquisme. Ho van ser a diversos títols: pel seu efecte mobilitzador
i per l'esperança que suscitava en aquell infern de dictadura en el costat de
les forces democràtiques i per vestir i justificar l'abominació dels militars
que van llançar a tal desastre a milions de persones pel costat dels revoltats.
Vegem les principals raons o situacions que expliquen la força de les
ideologies durant el franquisme:
- Les principals ideologies en el camp dels antifranquistes eren de caràcter
revolucionari, comunistes, socialistes, anarquistes i que propugnaven un canvi
de model social. Era evident que el franquisme no anava a durar sempre, era un
règim amb data de caducitat, és a dir, s'anava a produir un canvi de model i
donat el caràcter totalitari del franquisme aquest canvi incloïa tots els
camps. Era una possibilitat de canvi total i que a l'Europa occidental, després
de la II GM i els acords de Yalta,
per als models capitalista o comunista, havia desaparegut, excepte en Espanya.
Forçosament s'anava a produir un canvi, no s'havia de forçar cap presa del
poder ja que anava a produir-se naturalment. En aquestes circumstàncies calia
aglutinar forces socials amb el motor ideològic. Així ho van fer totes les
famílies ideològiques, especialment en el últim període del franquisme, quan
també van ressuscitar els nacionalismes i fins i tot nous moviments socials com
els estudiants i el feminisme.
- El context internacional va influir notablement. La guerra freda es
manifestava amb una pugna ideològica, entre dues concepcions socials diferents
i contraposades. També la descolonització, la revolució cubana, com elements
més pròxims a nosaltres van enfortir a les ideologies com
a poderosos instruments contra la dictadura i amb l'avantatge de comptar
amb suports exteriors.
- El franquisme a partir de finals dels cinquanta va ser un híbrid ideològic.
Va mantenir el totalitarisme polític i social però va derivar cap a un
capitalisme pur i dur. Aquesta situació va ser un paradís per als empresaris i
en general per a tot el beneficiari de l'explotació d'un proletariat inerme i
indefens i d'una immigració interior massiva de pagesia pobra als centres
industrials. Aquesta situació va potenciar enormement les ideologies
d'emancipació de classe, és a dir, comunista i socialista revolucionària i per
extensió el progressisme catòlic.
Las ideologies dominants
Comunisme.
La ideologia comunista va arribar al final del franquisme amb dos grans
desavantatges o dificultats i amb una gran virtut.
Els desavantatges van anar a) la gran diversitat de moviments comunistes, amb
desigual força que van arribar a la transició i b)
l'arrelament de la societat espanyola al sistema de mercat. La virtut era
l'existència d'un gran partit d'ideologia comunista, amb una gran influència en
la Universitat i la intel·lectualitat i hegemònic en el moviment obrer.